اگر مرسدس بنز یه آدم بود به نظرتون چه شکلی بود و چه ویژگی ها و صفاتی داشت؟ BMW چطور؟
ما با فکر کردن درباره مرسدس بنز، فردی میانسال، ثروتمند، شخصیت مودب و قدرتمند رو متصور میشیم، درحالیکه با فکر کردن دربارهی BMW، فردی جوان، پر شور و هیجان، جسور و شیک به ذهنمون میرسه.
درواقع برندها هم مثل انسانها دارای رفتار و شخصیتهای گوناگونی هستند که بهش شخصیت برند میگن.
شخصیت برند تحت تأثیر المانهای مختلف شکل میگیره، از جمله:
ویژگیهای مرتبط با محصول؛ مثل نوع محصول، بستهبندی، قیمت، نوع استفاده و کارکرد محصول یا خدمتتون.
ویژگیهای ذهنی؛ مثل تصویر ذهنی از مصرف کنندگان محصول و صاحبان برند، سبک تبلیغات، سن برند، کشور مبدأ برند، شخصیتهای معروفی که تا حالا در ارتباطات برند حضور داشتن.
رمز موفقیت در ایجاد شخصیت مناسب در ذهن مشتریانتون هماهنگ ابزارهای بازاریابی (تبلیغات، روابط عمومی، ترویج فروش و…) و عناصر هویت بصری برندتون (نام برند، لوگو، شعار، صفحه اول وبسایت، بستهبندی و…) با شخصیت برند هستش.
و اما دوتا نکته:
نکته اول اینکه شخصیت برند معمولا پیش از عناصر بصری و حسی هویت و پیام برند طراحی میشه، بنابراین شخصیت برند باعث یکپارچگی فعالیتهای آتی برندتونه.
و نکته دوم: همونطوری که ممکنه بعضی از آدما دائماً رفتارها و علایقشون تغییر کنه، بعضی از برندها هم ممکنه برنامهای برای نحوهی رفتار با مخاطبان و مشتریانشون نداشته باشن و این موضوع باعث میشه نتونن ارتباط مناسبی رو با مخاطب داشته باشن. پس بهتره قبل از انجام هرکاری شخصیت برندتون رو تعیین کنید.
یه مدل برای طراحی شخصیت برندتون
صفاتی رو که به برندتون میشه منسوب کرد و به اون شخصیت بخشید، در پنج بُعد دستهبندی میشه؛
صداقت؛ یه برند صادق و مهربون با مشتری، که براش صمیمیت و انسانیت ارزش داره. خانواده دوسته و انرژی مثبتش رو به همه انتقال میده. مثل برند داو و دیزنی لند.
مهیج؛ یه برند شجاع و فعال که با ایده پردازی و به روز بودن همهی طرفداراش رو تحت تأثیر قرار میده. مثل کوکاکولا و نایکی
شایستگی؛ یه برندِ باهوش و سختکوش، که بخاطر موفقیتهای زیادش، قابل اعتماده و رهبر بازار خودشه مثل اپل و گوگل
دل فریب و جذاب؛ یه برند دخترونه و لطیف که به شدت جذاب و باکلاسه مثل دیور
قدرتمند؛ یه برند مردانه که سرسختی و قدرتمندی از ویژگیهاشه، ماندگار و با صلابته مثل رونیکس و جیپ
به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب صفت کافی نیست بلکه باید تمامی خدماتتون هماهنگ با این صفات باشه تا بتونه این شخصیت رو به نمایش بذاره. مثلا اگر انتخاب میکنید که یه برند صادق باشید، باید با شفافیت کامل درمورد محصول و خدماتتون صحبت کنید و بخاطر مسئولیتپذیری ناشی از اون بهترین خدمات پس از فروش رو هم ارائه بدین.