داشتن برند قدرتمند یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت در کسب و کار است. برندینگ یا همان ایجاد تمایز برای یک برند، کاری است که باید برای ساختن برند قدرتمند و تأثیرگذار انجام دهید. از این طریق می توانید برندتان را از دیگر رقبا متمایز و جدا کنید. برای این منظور باید جنبههای برتر برند خود را به کار بگیرید که منافع مشتری را چند برابر می کند.
برندسازی می تواند از طریق ویژگیهای ظاهری محصول یا خدمات، احساسی که برند در مشتری به وجود می آورد، طریقهی ارائهی محصول، قیمت محصول، داستان برند یا تجربه مشتری از برند به وجود آید.از طریق روشهای زیادی می توانید برند خود را از دیگر رقیبان متمایز کنید. در واقع باید بهترین راهبردهای تمایز برند را به طریقی توسعه دهید و به کار بگیرید که تأثیر خوبی روی شخصیت برند، ارزش، شیوهی انجام کارها و ویژگیهای اصلی برندتان داشته باشد.
در ادامه چند راهکار مؤثر برای ایجاد تمایز برند معرفی کنیم که شما را از رقبایتان جلوتر می برد:
قیمتگذاری متفاوت
روی محصولات و خدمات خود به صورت متفاوت از رقبا قیمت گذاری کنید تا برند شما متمایز شود؛
پیدا کردن جایگاه ویژه
محصولات و خدماتی که در پاسخ به یک نیاز خاص عرضه شدهاند، می توانند سبب تمایز برند شوند. پس بازاریابی ای که برای آنها صورت می گیرد باید این جایگاه ویژه را به نمایش بکشد. برای مثال میتوان شرکت GoPro را معرفی کرد که دوربینهای ویدئویی قابل نصب روی بدن را تولید کرده و در اختیار ورزشکاران قرار می دهد. این محصول خاص سبب شده تا GoPro متمایز از رقیبان باشد.
تمرکز کنید
اگر برند شما در برخی موارد بهترین عملکرد را دارد، با تمرکز روی تخصصتان تمایز برند را ایجاد کنید. برای مثال، پیتزا دومینو با تکیه بر توانایی خود در تحویل پیتزا در زیر 30 دقیقه توانسته به این تمایز برند دست یابد.
ایجاد تجربهی خرید متفاوت
پیشنهاد می کنیم تجربهی خرید بهیادماندنی و منحصر به فرد برای مشتریانتان ایجاد کنید و بدین صورت، برند خود را متمایز کنید.
دکوراسیون متفاوت از رقبا
نحوه چینش محصولات می تواند سبب ایجاد تمایز شود. یک برند بهیادماندنی که مانند آن در صنعت شما وجود نداشته باشد، کمک زیادی به ایجاد تمایز برند می کند؛
داشتن یک نماد جذاب
نماد می تواند تمایزی برای برند شما ایجاد کند؛ خصوصاً اگر کمی هم جنبهی شوخ طبعی داشته باشد. شرکت بیمهی GEICO در آمریکا از طریق یک مارمولک به عنوان نمادی بیارتباط به بیمه، توانسته مشتریان زیادی را به خود جلب کند، زیرا مردم تصور می کنند این شرکت چیز متفاوتی ارائه می دهد.
اصالت و زادگاه
برندها می توانند به دلیل تفاوت در زادگاهشان، از هم متمایز شوند. خیلی از برندهای بریتانیایی با جذابیت کلاسیک شان معرفی می شوند. برندهای سوئیسی به خاطر دقت و دست ساز بودن شان شناخته می شوند. برندهای آلمانی قابل اعتماد بوده و مهندسی بسیار خوبی دارند.
داشتن نوآوری
نوآوری همان چیزی است که می تواند میان شما و دیگر رقبا تمایز ایجاد کند. این نوع تمایز بیشتر در برندهای فناوری دیده می شود؛ مثلاً شرکت اپل با نوآوری، سادگی محصولات و بهبود کیفیت زندگی به موفقیت رسیده است.
تولید محصول جدید
ارائهی محصولی کاملاً جدید می تواند شما را از رقبا متمایز کند، البته تغییر چیزی که می فروشید لازم نیست، بلکه تنها نام آن را تغییر دهید.