ارزش ویژه برند (Brand Equity) چیست؟

ارزش ویژه برند Brand Equity

ارزش یا درکیست که مشتریان و مخاطبین بالقوه، از یک برند دارند و دریافت میکنند.

ارزش برند (B-E) با میزان اعتماد مشتری از یک برند اندازه گیری میشود. ارزش برند یک شرکت میتواند با مقایسه درآمد مورد انتظار آینده از یک محصولِ با برند با درامد مورد انتظار اینده یک محصولِ بدون برند معادل با ان محاسبه شود.

این تفاوت که معمولا همان سود حاصله است به معنی میزان اعتماد مشتریان به این برند و تمایل انها به پرداخت بیش از قیمت نسبت به برندهای رقیب با ادراک ارزش پایین تر است منتها این محاسبه بر اساس ترقیب است.

این ارزش میتواند شامل ویژگیهای ملموس کارکردی (مثل قدرت پاک کنندگی دوبرابر، یا میزان چاق کنندگی نصف) و ویژگی‌های غیر ملموس و احساسی (مانند خوش سلیقگی و سبک) باشد.

این واژه به معنی ارزش شناخته شده از یک برند است و میتواند روی قیمت بالاتر برای محصول یک شرکت تاثیر داشته باشد. کلیه ارزش سوداور درک شده در ذهن مشتری از یک برند هم ارزش برند نامیده میشود.

یک شرکت با دارا بودن برندی معروف و محبوب در مقایسه با کمپانی دیگری که از برندی با محبوبیت و معروفیت کمتری برخوردار است. در فرایند تولید و فروش کالایی مشابه سود بیشتری بدست می‌آورد.

این ویژگی برند کمپانی اول که موجب فروش بیشتر و سوداوری در تولید محصولی مشابه با رقبا میشود را Brand Equity  میگوییم.

به عبارت ساده :

اگر تمام پارامترها برای دو مجموعه A و B که کالایی مشابه دارند ثابت فرض شود، و تنها پارامتر متغیر بیشتر بودن قدرت برند مجموعه A در مقایسه با مجموعه B باشد، مجموعه A الزاما بیشتر خواهد فروخت و سود بیشتری کسب خواهد کرد. این ویژگی برند A در مقایسه با B را ارزش ویژه برند میگوییم.

( کتاب مدیریت برند – هدینگ و همکاران / ترجمه: دکتر حمید سعیدی-دکتر شهرزاد چیتساز)

پیام بگذارید

نوزده + یازده =

سبد خرید (0 مورد)
خانه
حساب کاربری
سبد خرید
جستجو
X